Pestki słonecznika

Pestki słonecznika to często spożywana przekąska. Jednak nie zdajemy sprawy z tego jak wiele wartości ona za sobą niesie. Słonecznik jest bogaty w witaminy i składniki odżywcze. Są one jednym z lepszych źródłem witaminy E, ale to nie wszystko co w nim znajdziemy. Warte uwagi jest to że są obfitym źródłem fitosterolii, które podują obniżenie cholesteroli we krwi, a tak że chronią przed chorobami serca czy rakiem.

Obniżenie cholesterolu

Pestki słonecznika są produktem należącym do grupy o największej zawartości fitosteroli wynoszącej 322 mg/100g, czyli substancji które obniżają tak zwany “zły” cholesterol LDL w surowicy krwi. Ważną rzeczą jest to że fitosterole mają pozytywny wpływ na zdrowie człowieka jeżeli nie spożywamy ich w ilości większej niż 3g dziennie. Dlatego trzeba mieć na uwadze to ile spożywamy nasion słonecznika i nie należy przesadzać z ich ilością.

Jak wiele witaminy E możemy w nich znaleźć

Witamina E którą możemy znaleźć w pestkach słonecznika jest również nazywana witaminą młodość. Powoduje ona powolne starzenie skóry, dzieje się to dzięki temu że witamina E jest silnym przeciwutleniaczem który neutralizuje wolne rodniki odpowiadające za powstawanie zmarszczek. Dzięki temu że słonecznik jest tak świetnym źródłem tej witaminy możemy uzupełnić nasze dzienne zapotrzebowanie na nią zaledwie trzema garściami pestek.

Zapobieganie rozwoju nowotworu

Oczywistym działaniem fitosteroli zawartych w pestkach słonecznika jest zapobieganie miażdżycy poprzez usuwanie “złego” cholesterolu z krwiobiegu. Fitosterole mogą nas także uchronić przed rakiem prostaty. Dzieje się to dzięki kolejnej znajdującej się w pestkach słonecznika substancji, którą jest kwas linolowy. Może on wpływać pozytywnie na zmniejszenie ryzyka przerzutów nowotworowych oraz hamować powstawanie raka. Największą skuteczność kwas linolowy wykazuje w przypadku prewencji związanej z nowotworem sutka, płuc, raka jąder i raka jelita grubego.

Zastosowanie w kuchnii

Dla wielu osób jest to wyłącznie prosta przekąska. Te osoby może zainteresować również to że pestki słonecznika świetnie nadają się do różnego rodzaju sałatek, warte wyróżnienia jest o jak dobrze komponują się w sałatkach z kurczakiem czy tuńczykiem. Pestki mogą zostać również prażone na suchej patelni czy użyć przy wypiekaniu domowego chleba.

Jak widzimy nasiona słonecznika nie ją jedyne smaczną przekąską ale też mają bardzo pozytywny wpływ na zdrowie osób zdrowych chroniąc nas przed wystąpieniem raka, a także u osób już dotkniętych tymi chorobami. Nieocenioną wartością jaką niesie za sobą spożywanie pestek słonecznika jest uzupełnianie ważnej dla naszego organizmu witaminy E.

Tło zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com