Dlaczego warto jeść pestki słonecznika?

Należy zdawać sobie sprawę, że łuskane pestki słonecznika mają zdecydowanie więcej wartości odżywczych niż mogłoby się wydawać. Nie wszyscy mają świadomość, że produkt posiada bardzo duża zawartość witaminy E. Koniecznie trzeba także zaznaczyć, że nasiona słonecznika są prawdziwą skarbnicą fitosteroli (https://www.bee.pl/9220-pestki-slonecznika). Nie tylko wpływają one na obniżenie poziomu cholesterolu, ale również strzegą przed różnego rodzaju chorobami serca czy rakiem. Dlaczego warto spożywać regularnie pestki słonecznika.

Pestki słonecznika obniżą poziom cholesterolu

Jak zostało już wspomniane wcześniej ziarna słonecznika zaliczane są do grupy produktów charakteryzujących się możliwie największą zawartością fitosteroli (322 mg/100 g). Jest to substancja, która obniża zły cholesterol LDL w surowicy krwi. W ten sposób może zapobiec rozwojowi ewentualnych zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że fitosterole mają bardzo korzystne oddziaływanie na zdrowie w momencie, gdy będą spożywane w ilości nie większej niż 3 g dziennie. Nie jest zatem szczególnie rekomendowane przesadzenia z jedzeniem omawianych pestek słonecznika.

Pestki słonecznika mogą zapobiec rozwojowi nowotworów

Koniecznie należy zaznaczyć, że wspomniane fitosterole znajdujące się w pestkach słonecznika mogą zarówno zapobiec miażdżycy jak i uchronić przed rakiem prostaty. Warto także wspomnieć, że w ziarnach słonecznika znajduje się także kwas linolowy. Może on przyczynić się do zahamowania powstania raka  czy ograniczyć ewentualne ryzyko przerzutów nowotworowych. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że zdecydowanie największą efektywność kwas foliowy będzie wykazywał w prewencji nowotworu czerniaka, płuc, sutka czy raka jelita grubego.

Ziarna słonecznika na potencję

Dodatkowo omawiane ziarna słonecznika są jednym z najbogatszych źródeł witaminy E, która potocznie nazywana jest witaminą płodności. Jest ona konieczna do zachowania właściwego funkcjonowania narządów rozrodczych. Trzeba także wspomnieć, że jej niedobór może ograniczyć wydzielanie się hormonu gonadotropowego. W rezultacie może to z kolei doprowadzić do zwyrodnienia plemników u mężczyzn. Witamina E jest również bardzo potrzebna w trakcie ciąży. Jest ona współodpowiedzialna nie tylko za jej utrzymanie, ale również właściwy rozwój płodu.

Wartości odżywcze ziaren słonecznika w 100 gramach

Warto wiedzieć, że spożycie 100 gramów pestek słonecznika dostarcza organizmowi aż 584 kcal. W produkcie o wspomnianej ilości znajduje się 20,78 g białka, 20 g węglowodanów i 51,46 g tłuszczów.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com